خودرو

هزینه نیروی کار در خودروسازان داخلی، 3 برابر متوسط جهانی

بررسی ها نشان می دهد در شرایطی که تولید خودروسازان در سال گذشته با روند کاهشی روبه رو بوده، با این حال تعداد

بررسی ها نشان می دهد در شرایطی که تولید خودروسازان در سال گذشته با روند کاهشی روبه رو بوده، با این حال تعداد پرسنل این شرکت و شرکت های تابعه با افزایش 415 نفری مواجه  بوده است. این ها همه در شرایطی است که تولید خودرو به ازای هر شاغل در این صنعت، تفاوت معناداری با آمارهای جهانی دارد به طوری که این رقم در ایران خودرو و سایپا 8 و 7، به طور متوسط در دنیا 30 و در شرق آسیا تا 66 خودرو است.

به این ترتیب می توان محاسبه کرد با در نظر گرفتن آمار 25 هزار نیروی انسانی مازاد، این صنعت سالیانه 1500 میلیارد تومان هزینه اضافی می پردازد. هزینه هایی که یک ریشه آن در دولتی بودن این دو خودروساز و تاثیرپذیری از اقتصاد ناشفاف دولتی است.

به گزارش خبرگزاری مهر، آمار منابع انسانی ایران خودرو و سابپا در سال گذشته نشان می دهد که مجموع پرسنل قراردادی و رسمی و کارکنان شرکت های خدماتی در کل شرکت های تابعه و اصلی ایران خودرو و سایپا به 99 هزار و 508 نفر رسیده است. در این میان سهم ایران خودرو و شرکت های تابعه 55 هزار و 996 نفر و سهم سایپا و شرکت های تابعه 43 هزار و 512 نفر است این در حالی است که با وجود کاهش تولید خودرو در هر دو شرکت، ایران خودرو در سال گذشته 417 نفر نیروی کار اضافه کرده و سایپا  نیز با وجود کاهش چهار نفری به دلیل کاهش نیروهای خدماتی شرکتی و بازنشستگی برخی کارکنان رسمی، به طور خاص تعداد 129 نیروی قراردادی جدید اضافه کرده است.

جدای از روند معکوس جذب نیرو و تولید در سال گذشته، آمارهای تولید خودروسازان حاکی از بهره وری پایین در بخش منابع انسانی این شرکت هاست به طوری که محاسبه سرانه تولید دو خودروساز بزرگ کشور نشان می دهد که در ایران خودرو سرانه تولید خودرو به ازای هر نفر منابع انسانی در سال گذشته هشت دستگاه و این رقم در سایپا هفت دستگاه بوده است. ارقامی که فاصله قابل توجهی با دیگر خودروسازان دنیا دارد به طوری که این تعداد در شرق آسیا 47 تا 66 دستگاه و در سطح جهان حدود 30 دستگاه است.

نیروی مازاد چقدر هزینه روی دست خودروسازان می گذارد؟

طبق آماری که در گزارش تحقیق و تفحص مجلس دهم از صنعت خودرو منتشر شده، بیش از 12 درصد بهای تمام شده خودرو مربوط به هزینه های حقوق و دستمزد است که سه برابر استانداردهای جهانی است. در این زمینه همچنین عضو هیئت رئیسه مجلس در اظهار نظری گفته بود: «خودروسازی کشور 25 هزار نیروی مازاد دارد که توسط دولتی ها، مجلس و افراد با نفوذ به این صنعت تحمیل شده است. » با این حساب، اگر فرض کنیم متوسط حقوق دریافتی هر یک از کارکنان خودروسازی حداقل 5 میلیون تومان باشد، وجود 25 هزار نیروی مازاد، ماهی حداقل 125 میلیارد تومان و سالی 1500 میلیارد تومان هزینه اضافی به گردن این صنعت خواهد گذاشت.بنابراین بخشی از زیان انباشته هنگفت خودروسازان در این سال ها علاوه بر قیمت گذاری دستوری، ریشه در نیروی انسانی مازاد دارد.

طبق گزارش اخیر مرکز پژوهش های مجلس، زیان انباشته این دو شرکت که در اثر عملیات زیان ده سالانه ایجاد شده، به بیش از 100 هزار میلیارد تومان رسیده است./ خراسان

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا