اقتصادی
موضوعات داغ

انگشت اتهام فرار مالیاتی به سمت پزشکان

طی سال‌های اخیر، همواره نام پزشکان به عنوان یکی از متهم‌های اصلی فرار مالیاتی در میان اصناف مطرح شده است؛ موضوعی که به قیاس مالیات پرداختی این صنف با سایر مؤدیان مالیاتی انجامید.

طی سال‌های اخیر، همواره نام پزشکان به عنوان یکی از متهم‌های اصلی فرار مالیاتی در میان اصناف مطرح شده است؛ موضوعی که به قیاس مالیات پرداختی این صنف با سایر مؤدیان مالیاتی انجامید.

این در حالی است که در خرداد ماه سال‌جاری سازمان امور مالیاتی نیز این موضوع را تأیید کرد. طبق اعلام این سازمان، عمده گزارش‌های مردمی از فرار مالیاتی به استفاده نکردن اصناف بخصوص پزشکان و مراکز درمانی از کارتخوان مربوط می‌شود که مردم را به استفاده از سایر روش‌ها برای پرداخت هزینه‌ها چون کارت به کارت هدایت می‌کنند. بر اساس گفته‌های مدیر دفتر بازرسی، مبارزه با فرار مالیاتی و پولشویی سازمان مالیاتی در موارد انگشت‌شماری نیز دیده شده که برخی مراکز درمانی و کلینیک‌ها افراد را به خرید دلار برای پرداخت هزینه خدمات درمانی وادار کرده‌اند و حتی یک بیمارستان از کارتخوان یک رستوران استفاده می‌کرده است. برهمین اساس سازمان امور مالیاتی از ارسال پیامک اخطار به پزشکان در راستای استفاده نکردن از کارتخوان خبر داده و تأکید کرده است که درصورت تکرار این اتفاق، برخورد جدی با آنها صورت خواهد گرفت. اما تازه‌ترین آماری که از سوی سازمان امور مالیاتی اعلام شده است، نشان می‌دهد که افزایش اشراف اطلاعاتی این سازمان در کنار گزارش‌های مردمی و جدیت در نظارت‌ها، مالیات ابرازی پزشکان با رشد چشمگیری مواجه شده است. بدین ترتیب می‌توان گفت که هوشمندسازی نظام مالیاتی به بحث فرار و کتمان مالیاتی این صنف پایان داده است.

رشد ۱۱۶ درصدی مالیات ابرازی پزشکان و داروخانه‌ها

در همین راستا، مدیرکل دفتر حقوقی سازمان امور مالیاتی از رشد ۱۱۶ درصدی مالیات ابرازی پزشکان، دندانپزشکان و داروخانه‌ها در سال‌جاری و در بخش تبصره ماده صد، ۹۷ درصد نسبت به سال قبل با اشراف اطلاعاتی و حاکمیت داده در سازمان امور مالیاتی خبر داد.

به گزارش سازمان امور مالیاتی کشور، حسین تاجمیر ریاحی با بیان اینکه افزایش مالیات پرداختی پزشکان با توجه به اشراف اطلاعاتی نظام مالیاتی بر فعالان اقتصادی و حاکمیت داده در سازمان امور مالیاتی در سال ۱۴۰۱ رخ داده است، گفت: نظام مالیاتی با کنترل اطلاعات و داده‌ها مانند میزان بیمه نامه‌ها، نقل و انتقالات دارایی‌ها، قراردادهای پیمانکاری در خصوص مالیات مؤدیان مختلف بررسی کارشناسی و تصمیم‌گیری می‌کند.

به گفته وی، مالیات ابرازی هر پزشک در اظهارنامه مالیاتی به طور متوسط ۹۲ درصد و در تبصره ماده صد، ۹۵ درصد رشد، مالیات ابرازی هر دندانپزشک در اظهارنامه مالیاتی به طور متوسط ۱۲۷ درصد و در تبصره ماده صد، ۱۰۶ درصد رشد و مالیات ابرازی هر داروخانه در اظهارنامه مالیاتی به طور متوسط ۱۵۵ درصد و در تبصره ماده صد، ۹۳ درصد رشد داشته است. وی با بیان اینکه میزان ابراز مالیات نسبت به سال قبل دو برابر شده، گفت: این موضوع نشان دهنده این است که حاکمیت داده در نظام مالیاتی رو به افزایش است و سازمان امور مالیاتی با هوشمندسازی کامل می‌تواند حجم داده‌ها را نسبت به فعالان اقتصادی کشور به سطح قابل قبولی افزایش دهد.

تاجمیر ریاحی با تأکید بر اینکه سازمان امور مالیاتی با افرادی که تکالیف قانونی خود را انجام نمی‌دهند و با فرار مالیاتی به اقتصاد کشور و رفاه مردم لطمه وارد می‌کنند برخورد جدی می‌کند، گفت: نظام مالیاتی مکلف به اجرای قانون و موظف به پیگیری مطالبات مردمی در اخذ مالیات حقه دولت و ملت از کلیه مؤدیان مالیاتی و اصناف و تشکل‌ها می‌باشد. تاجمیر ریاحی با اشاره به جرم انگاری صورت گرفته در مواد ۲۷۴ الی ۲۷۷ قانون مالیات‌های مستقیم گفت: قانونگذار برای عدم اجرای قانون از ناحیه مکلفان و مشمولان ضمانت‌های اجرای متعددی در نظر گرفته است که از جمله می‌توان به اخذ جرایم مالیاتی، تعطیلی محل کسب و معرفی متخلفان به مراجع قضایی، نام برد. وی با بیان اینکه مخفی کردن دستگاه‌های کارتخوان هنگام مراجعه مردم به بعضی اصناف مشکلات عدیده‌ای را برای شهروندان ایجاد می‌کند که علاوه بر خلاف اخلاق حرفه‌ای بودن این اقدام می‌تواند مشمول ضمانت اجراهای متعدد نیز شود، تصریح کرد: سازمان امور مالیاتی کشور برابر قوانین موضوعه با متخلفان که با اقدامات خود موجبات تضییع حقوق بیت‌المال را فراهم می‌کنند برخورد خواهد کرد.

۲۳ صنف مختلف در بخش اصناف مشمول مالیات هستند که از این تعداد برخی سهم بیشتری در تأمین درآمدهای مالیاتی عملکرد مشاغل دارند. صنف پزشکان یکی از این اصناف است که در سال ۱۳۹۸ با تعداد ۱۵ هزار و ۲۱۶ مورد در مجموع مالیات ابرازی آنها بالغ بر ۱۶۶، ۷ میلیارد تومان بوده است. بدین ترتیب مالیات هر پزشک در این سال به طور متوسط 9/10 میلیون تومان بوده است. در سال ۱۳۹۹ نیز تعداد پزشکانی که برای مالیات اقدام کرده‌اند به ۱۷ هزار و ۷۴۷ نفر و جمع مالیات ابرازی آنها به ۲۲۹ میلیارد تومان رسیده است. بنابراین در این سال هم میانگین مالیات این صنف به 9/12 میلیون تومان رسیده است. اما در مالیات برعملکرد سال گذشته که تا ۱۳ تیرماه جاری احصا شده است، تعداد پزشکان به ۲۷ هزار و ۱۳۲ نفر و مالیات ابرازی آنها به ۵۷۰ میلیارد تومان افزایش یافته است که با وجود رشد مالیات ابرازی آنها میانگین مالیات هر پزشک ۲۱ میلیون تومان می‌شود.

بررسی مالیات عملکرد صنف دندانپزشکان نیز نشان می‌دهد که میانگین مالیات این صنف در سال گذشته 4/16 میلیون تومان بوده است. در سال گذشته و براساس اطلاعات تا ۱۳ تیرماه جاری تعداد دندانپزشکان مشمول تبصره ماده ۱۰۰ به ۱۳ هزار و ۸۳۲ نفر و مالیات آنها به ۲۲۶ میلیارد تومان رسیده است که میانگین مالیات هر دندانپزشک به 4/16 میلیون تومان می‌رسد./ روزنامه ایران

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا