استارتاپ و دانش بنیان
موضوعات داغ

مژده به صنایع ! دو شتابدهنده این بار مخصوص شماست

گفتگوی فقیه خراسانی ، رییس پردیس فناوری و صنعتی دانشگاه یزد با رسانه خانه کسب و کار

به گزارش رسانه خانه کسب و کار پردیس فناوری و صنعتی دانشگاه یزد (زیر مجموعه پارک علم و فناوری یزد) از دو شتابدهنده استعداد و فروش اخیرا رونمایی کرده است . بدین منظور خبرنگار رسانه خانه کسب و کار با فقیه ریاست این پردیس گفتگویی داشته است .

سلام ممنونم که پذیرای رسانه ما بودید . خودتون رو معرفی کنید؟

سلام . من فقیه خراسانی هستم عضو هیات علمی دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه یزد و رییس پردیس فناوری و صنعتی دانشگاه یزد

پردیس فناوری دانشگاه یزد کارش رو از یک مرکز رشد کوچک از سال 95 شروع کرد . و زمانی بود که روسای وقت پارک علم و فناوری و دانشگاه تفامی امضا کردند برای تاسیس مرکز رشد به منظور تبدیل دانشگاه یزد به یک دانشگاه کارآفرین . دانشگاه نسل چهار دانشگاهی است که علاوه بر اشتغال و تولید ثروت برای دانشجویان و اساتید خود بتونه مشکلات جامعه اطراف خودش رو هم حل کنه . ما در پردیس شرکتهایی که عضو هیات مدیره اون دانشجو ، دانش آموخته یا عضو هیات علمی دانشگاه یزد باشد رو با استانداردهای پاک علم و فناوری میزبانی میکنیم و فضا در اختیارشون قرار میدیم . شورای پذیرش مشترکی بین پارک و دانشگاه داریم که باید مورد تایید این شورا باشند . ما اولین دانشگاه در ایران هستیم که تونستیم مجور پردیس رو از شورای گسترش آموزش عالی بگیریم .

در حال حاضر شرکت های حاضر از چه جنسی هستند و چه خدماتی ارائه میدهند؟

به علت اینکه اعضای هیات علمی و دانشکده های متعددی داریم از همه رشته ها شرکت های مستقر داریم از حوزه معماری و شهرسازی تا جامعه شناسی و برق و هوش مصنوعی . مهم اینه که دانش این شرکت در دانشگاه یزد تولید شده باشه .

خب بریم سراغ دو شتابدهنده ای که اخیرا توسط این پردیس معرفی شد . شتابدهنده استعداد و فروش . توضیحاتتون رو دربارشون میشنویم ؟

بعلت سبقه شخصی خود من در این سالها بارها به من برای معرفی نیروی خوب و متبحر تماس گرفته شده . از طرفی دانشجویان جویای کار هم برای معرفی و اشتغال به کار درخواستهایی عنوان میکردند. همیشه معتقد بودم نیرو هست ولی نیروی خوب نیست . و متاسفانه خروجی دانشگاه ها نیروی کار کاربلد و فنی نیست و صرفا القای تئوری های دانشگاهی رو وزارت علوم در پیش گرفته . ما به عنوان یک دانشگاه نسل چهار تصمیم گرفتیم در راستای توانمند سازی دانشجوهامون در حوزه نرم مثل انجام اصولی مصاحبه شغلی درست و هم در زمینه سخت مثل بلد بودن اتوماسیون و … قدم برداریم و برای مهارت افزایی دانشجویان مثمر ثمر باشیم . از طرفی دیگر صنعت نیز هم احتیاج و هم اشتیاق لازم برای واگذاری و برون سپاری حوزه منابع انسانی خودش رو داره ( اخیرا ما برای استخدام 500 نفر یک شرکت فولادی همکاری ای با دانشکده روانشناسی داشتیم). در همین شهر یزد شرکتهای متعددی هستند که در زمینه کاریابی فعال هستند اما اونها به استخر دانش دسترسی ندارند بدین منظور که یک اطلاعات مهارتی و دانشی ویژه ای که ما در دانشگاه به اونها مسلطیم ولی در شرکتهای بیرونی وجود ندارد . در نتیجه صحبتهایی با استانداری ، سازمان مدیریت و بخش خصوصی انجام دادیم و این شد آغاز ایجاد شتابدهنده استعداد در دانشگاه یزد . و هدف اون ایجاد مهارت افزایی با همراهی بخش خصوصی است . یعنی تامین نیرو برای صنعت و کم کم همه دانشگاه ها رو در آینده درگیر این موضوع بکنیم . صنایع  قراردادی با شتابدهنده می بندند و بعد برون سپاری استخدام نیرو رو برای یک سری صنعت انجام میده و اجازه میده  تحت نظارت خودش از اطلاعات مهارتی دانشجویان  استفاده بکنند .

اما درباره شتابنده فروش(بازار) ، عرض کنم ما مشکل بزرگی در شرکتهای فناور و دانش بنیان داریم بنام فروش . هرچند در بخش آر اند دی خوب کار می کنند اما در بخش فروش و ارائه محصول بسیار ضعیف هستند . و حتی این موضوع شامل حال شرکت های اس ام ای (کوچک و متوسط) هم هست . ما برآن شدیم برای حل این مشکل هم با همراهی دولت و اتاق بازرگانی در جهت بازاریابی ، بازارسازی و فروش داخلی و خارجی مجصولات قدمی برداریم .

در رابطه با شتابدهنده استعداد بنظر شما با توجه به استخدام های رابطه ای در صنعت (هم بخش دولتی هم خصوصی) راهکار شما برای تقابل با این معضل چیه ؟

بله با شما موافقم ولی در بلند مدت وقتی اون شرکت ضرر و زیان انتخاب رانتی خودش رو دید بعلت هزینه های بالای منابع انسانی از کرده خودش پشیمان میشه و قطعا رویکردش رو عوض میکنه . همین فولاد آلیاژی با دانشگاه یزد قراردادی امضا کرد و طی اون برای طراحی سوال تا محل برگزاری از دانشگاه بهره برد . همچنین در مصاحبه های شغلی دانشکده روانشناسی دانشگاه یزد از بعد روانشناختی با تک به تک پذیرفته شدگان مصاحبه انجام داد .

آیا شتابدهنده استعداد شما ، موازی کاری با استارتاپهای ایران تلنت و جاب اینجا و … نیست؟

چرا هست . قبلا عرض کردم ولی اونا دسترسی به اطلاعات دانشگاه رو ندارند . ما کنار این شتابنده استعداد ، کارنامه توانمندی و مهارتی هم صادر میکنیم . یعنی ما در این کارنامه اشاره میکنیم این دانشجو در این 4 سال فلان دوره های نرم و سخت رو طی کرده که بخش خصوصی اصلا به این اطلاعات این چنینی دسترسی نداره .

صنعت چجوری زیر بار استخدام یک دانشجوی بدون رزومه میره؟

ما با صنعتی که خودش تقاضا بکنه قرارداد میبندیم . هزینه ازش گرفته میشه و طبق اون براش از دل دانشجوهایی که کارنامه موفقتری داشتند میتونیم معرفی کنیم و تامین منابع انسانی کنیم . یعنی خود صنعت این موضوع رو پذیرفته که خودش اقدام میکنه . ما در این راستا علاوه بر دانشگاه یزد ، فنی حرفه ای و علم و هنر و سایر دانشگاه های استان رو طبق مشاغل و پوزیشنهای درخواستی صنعت تجمیع خواهیم کرد .

در شتابدهنده فروش چرا تمرکز شما صرفا روی دانش بنیان و استارتاپها نیست و صنایع کوچک رو هم قرار هست پوشش بدید؟

هیچ تداخلی وجود نداره و ما بیشتر قرار هست کار کنیم و با اینکه اولویت ما قطعا استارتاپ و دانش بنیان هست ولی میتونیم خدمتی ویژه به صنایع کوچک هم بدهیم .

 

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا