اقتصادی

کلاف سردرگم بین بانک مرکزی و گمرک

بانک مرکزی در راستای پایش حداکثری بازار ارز در نظر دارد برای جلوگیری از خروج ارز با سازوکارهایی مثل کم اظهاری صادراتی و بیش اظهاری وارداتی اصلاحاتی را با کمک گمرک ایران اعمال کند.
اخیرا بهزاد لامعی مدیر اداره پایش ارز بانک مرکزی اعلام کرده است در راستای سیاست جدید بانک مرکزی زمان بازگشت ارز شرکتهای پتروشیمی و …. از 125 به 80 روز کاهش یافته است. همچنین در راستای جلوگیری از خروج ارز تحت روشهایی مثل بیش اظهاری در واردات و همچنین بیش اظهاری طی همکاری با گمرک ایران ارزشهای گمرکی کالاهای صادراتی و وادراتی اصلاح خواهد شد.
این موضوع یکی از دغدغه هایی است که از سوی رسانه ها طی یک سال اخیر پیگیری شده است. بر این اساس برخی صادرکنندگان از طریق اظهار ارزش کالا کمتر از قیمت واقعی اقدام به خروج ارز و عدم بازگشت ارز صادراتی میکنند که این موضوع به نوعی دور زدن سیاست پیمان سپاری ارزی است. ا
از طرف دیگر اخیرا از سوی یکی از اعضای اتاق بازرگانی اعلام شد که در فرایند واردات کالا به کشور طی یک سال حدود 6 میلیارد دلار ارز خارج شده و به ازای آن کالایی وارد نمیشود. در واقع واردکننده در حالی که ارز از بانک مرکزی دریافت کرده است با سو استفاده از بروز نبودن ارزش کالاها در سامانه گمرک یا اظهار غلط ارزش کالا، در حالتی که کالای کمتری وارد کرده اقدام به خروج ارز دولتی (سامانه نیما/ مبادله) از کشور میکند.

به عنوان یک مثال ساده گزارشات ارائه شده توسط گمرک ایران نشان می‌دهد که گوشی تلفن همراه با 4 میلیارد دلار ارز بری در صدر لیست واردات قرار داشته است که نسبت به سال 1399 از نظر ارزش 71درصد رشد داشته است. نکته جالبتوجه اینکه در بازار جهانی تلفن همراه بعد از یک بازه 6 ماهه قیمتها با افت قابل توجهی رو به رو شده اما بازرگانان از عدم بروز رسانی سامانه تی اس سی سو استفاده کرده با ارزش قبلی اقدام به اظهار کالا میکنند که این رویه منجر به اظهار گران تر و خروج ارز از کشور میشود.

بایستی به این نکته اشاره کرد که وظیفه ارزش گذاری صادراتی صرفا به عهده گمرک است نه بانک مرکزی و ورود بانک مرکزی به این حوزه بسیار سوال برانگیز است

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا