اقتصادی

چقدر جیب دولت از کارمزد کارتخوان پر میشود؟

بر اساس شیوه‌نامه جدید نظام کارمزد که با هدف برقراری تعادل و تناسب میان خدمات دریافت شده و تقبل هزینه‌های گسترش و پایداری زیرساخت‌های شبکه پرداخت الکترونیکی تنظیم شده، برای هریک از بخش‌های دخیل در حلقه تراکنش‌های خرید کارتی از قبیل بانک صادرکننده، بانک پذیرنده و پذیرنده یا فروشگاهی که از این خدمت بهره‌مند می‌شود سهمی به عنوان کارمزد در نظر گرفته شده است.

کارمزد پرداختی پذیرندگان (فروشگاه‌ها) چقدر است؟

براساس این شیوه‌نامه، فروشگاه‌ها یا دارندگان دستگاه‌های کارتخوان به ازای هر تراکنش خرید کمتر از 600 هزار تومان معادل 120 تومان و برای تراکنش‌های بالاتر از 600 هزار تومان به ازای هر تراکنش، 2 در 10 هزار مبلغ آن را به عنوان کارمزد پرداخت می کنند که سقف این مبلغ نیز 4 هزار تومان است.

اگر بخواهیم میزان کارمزد پرداختی هر فروشگاه را به صورت روزانه محاسبه کنیم متوسط تعداد تراکنش روزانه برخی اصناف در سال گذشته می‌تواند راه‌گشا باشد. برای مثال میانگین تعداد تراکنش روزانه کتاب‌فروشی‌ها در سال گذشته 12 تراکنش بوده که مبالغ آن زیر 600 هزار تومان است. با این حساب کارمزد پرداختی یک کتاب‌فروشی در روز، 1440 تومان خواهد شد.

به همین ترتیب فروشگاه لوازم التحریر و تجهیزات اداری با میانگین 14 تراکنش در روز، 1680 تومان است. این عدد برای کفش‌فروشی‌ها با 6 تراکنش در روز 720 تومان است.

حتی اگر بخواهیم تراکنش‌های روزانه را تا 100 عدد در روز افزایش دهیم رقم کارمزد پرداختی معادل 12 هزار تومان خواهد بود.

از سوی دیگر برای تراکنش‌های با رقم بالاتر از 600 هزار تومان اگر رقم متوسط هر تراکنش را 2 میلیون تومان در نظر بگیریم کارمزد پرداختی از هر تراکنش معادل 400 تومان خواهد بود و اگر تعداد میانگین تعداد تراکنش روزانه این اصناف را 20 تراکنش در نظر بگیریم رقم کارمزد پرداختی روزانه معادل 8 هزار تومان می‌شود.

در این خصوص باید در نظر داشته باشیم که سقف مبلغ پرداختی برای تراکنش‌های بالاتر از 600 هزار تومان معادل 4 هزار تومان است. در واقع تراکنش‌های 20 میلیون تومانی و بالاتر از آن رقم 4 هزار تومان را به عنوان کارمزد پرداخت می‌کنند.

بر اساس این مصوبه انتظار می‌رود 62 درصد از کل پایانه ها کمتر از مبلغ 2 هزار تومان در روز هزینه کارمزد پرداخت نمایند.

بانک پذیرنده، بالاترین سهم را در پرداخت کارمزد تراکنش‌های خرید کارتی برعهده دارد

بر اساس شیوه‌نامه جدید نظام کارمزد، بانک پذیرنده 5 در 10 هزار مبلغ هر تراکنش را به عنوان کارمزد پرداخت می‌کند. به عنوان مثال بانک پذیرنده برای یک تراکنش 600 هزار تومانی مبلغ 300 تومان و برای تراکنش 2 میلیون تومانی معادل یکهزار تومان کارمزد پرداخت می‌کند.

همانگونه که ملاحظه می‌شود با توجه به اصلاحات انجام‌شده، بانک پذیرنده بالاترین سهم را در پرداخت کارمزد تراکنش‌های خرید کارتی برعهده دارد. بانک صادرکننده نیز به ازای هر تراکنش معادل 240 ریال به صورت ثابت پرداخت می‌کند. همچنین بر اساس دستورالعمل جدید، کارمزدی بابت خرید کارتی از دارنده کارت (مشتری) دریافت نمی‌شود.

اصلاح نظام کارمزد به صورت مرحله‌ای است

مطابق با جدول زمانی اجرای این بخشنامه، اصلاح نظام کارمزد پذیرندگان به صورت مرحله‌ای اجرا خواهد شد و تراکنش‌های با مبالغ بالا در اولویت اجرا هستند. همچنین تا اطلاع ثانوی پذیرندگان صنف نانوایی و سوپرمارکت از پرداخت کارمزد مستثنی شده‌ و سهم این صنوف همچنان توسط بانک پذیرنده پرداخت خواهد شد.

منافع حاصل از اخذ کارمزد، صرف نوسازی زیرساخت و تجهیزات شبکه پرداخت می‌شود تا خدمات ارائه‌شده، تداوم داشته باشد و نورآوری‌های جدید در اختیار مردم قرار گیرد. همچنین با اجرای این اصلاحات از شکست تراکنش‌ها و بروز تراکنش‌های ناموفق، شکل گیری رقابت‌های ناسالم و مخرب در فضای کسب و کاری شرکت‌های پرداخت و بروز تخلفاتی مانند تراکنش های صوری جلوگیری می‌شود.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا